kolmapäev, 25. september 2013

Kuidas Tule tänav korda saaks?

Tule tänav on Saue linnale probleemiks. Kuidas see korda teha? Üks alternatiiv oleks pakkuda seda riigile - võtke ja tehke tänav korda ning selle tee korrashoiuks Saue linnale riigieelarvest rahanatukest mitte eraldada. Seda on proovinud Põltsamaa linn, kes oma tänavaid riigile pakkus.

Vaata:
http://www.postimees.ee/851024/poltsamaa-linn-soovib-oma-lagunevad-tanavad-riigile-anda

Seal on ka kirjas, mida riik vastas. Samasugune vastus ootaks ka Saue linna.

Minu arvates on põhimõtteliselt midagi viga süsteemil, kui KOV-l ei ole vahendeid (või võimalusi nende taotlemiseks), et oma territooriumil olevaid teid korras hoida, kuid see selleks.

Hetkel programmeeritakse EL 2014-20 vahendeid. Jah, skeptikud väidavad, et seal on kõik lukus ja otsustatud ja võimalik, et nii (suures plaanis) ongi. Ning kindel on see, et EL ei toeta selliste teede rahastamist, mis algavad ei kuskilt ja lõpevad samuti selliselt.

Palju on aga räägitud sellest, et olulised on põhimaanteed, mis ühendavad sihtpunkte (EL-s). Et investeerida tuleb maanteede põhivõrku. Mis on väga õige. Kuid oluline on ka see, kuidas saavad ettevõtjad juurdepääsu põhimagistraalile. Ning kvaliteetne juurdepääs Via Baltica-le on väga oluline. Ja juhuslikult see Saue külje alt mööda läheb. Ja juhuslikult on selleks juurdepääsuks Tule tänav. See peaks olema väga eurokõlbulik rahakasutus. Minu ettepanek oleks MKM-le teha lühike ja lakooniline kiri, kus mainida, et hetkel on käimas EL 2014-20 programeerimine, Saue linnal on Tule tänavaga probleeme, see on ettevõtjatele oluline juurdepääsutee Via Balticale, palume leida võimalus selliseid juurdepääsuteid põhimagistraalteedele perioodil 2014-20 toetada.

Ja juurde väike ja lokooniline tabel, kus oleks kirjas ettevõtjad, kes Tule tänava ääres tegutsevad, lisaks juurde nende käive ja ekspordi osakaal käibes. See tabel peaks must-valgelt välja tooma, et Tule tänava kordategemine on koht, kuhu tasub investeerida. Ja kuna tegemist ei ole vaid kevadise teelappimisega, siis vajab KOV selleks toetust, et oluline juurdepääsutee ettevõtetele korda teha.

Muide, geoloogilised uuringud ja tee korrastamise projekt on linnal olemas.

Ilmselt ei ole Saue ainus omavalitsus Eestis, kus on selline tänav (eksportivatele ettevõtetele ühenduslüli põhimagistrtaalile). Ka need omavalitsused tuleb kirjaga kaasata. Ilmselt ka Saue vald. Seda saab teha läbi Harjumaa Omavalitsuste Liidu.

Samuti võib kirjas viidata Eestimaa Linnade ja Valdade Üldkogule, mis toimus 31.03.2012 ning kus samuti (juurdepääsu)teede (võrgustik) mainitud on kui valdkond, kuhu KOV-de meelest EL 2014-20 raha tuleks suunata. Vaata
http://f.ell.ee/failid/ELL_volikogu/2012/2012-03-31_Eestimaa_Linnad_ja_Vallad/Trykis.pdf

Vaata lk 18: Suurte infrastruktuuri objektide rahastamine on probleemiks kõikidel omavalitsustel. Eriti terava probleemina nähakse just teede, tänavate, sildade, viaduktide jms. ehitamise ja renoveerimise vajadust. Tulevikus võiks võtta prioriteediks liiklusohutuse tagamise, mitte näha vaid kitsast valdkonda (kergliiklusteede rahastamine). Näiteks koostada „Liiklusohutuse tagamise programm“. Teed (eriti linnu/asulaid läbivad magistraalid), teede juurde kuuluvad sillad, ülesõidud, truubid, raudtee ülesõidukohad on valdkond, kuhu tuleb raha suunata.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar